Juridisk bistand
Norsk Fysioterapeutforbund skal bidra til å fremme fysioterapeuters rettssikkerhet. Dette betyr at medlemmenes juridiske rettigheter knyttet til utøvelsen av yrket skal søkes ivaretatt av forbundet. Som ledd i dette kan medlemmer av Forbundet få juridisk bistand etter bestemte retningslinjer.
Norsk Fysioterapeutforbund gir juridisk bistand til spørsmål som knytter seg til medlemmers arbeids- og næringslivsinteresser.
Typiske saker vi bistår med er: ansettelse - midlertidig ansettelse - fortrinnsrett - advarsler - oppsigelser - omorganiseringer - tilsynssaker - tildeling og overdragelse av avtalehjemmel - løpende spørsmål knyttet til arbeidsliv og næringsdrift
Fysioterapeutforbundet yter juridisk bistand først etter tre måneders medlemskap. Vi gir dessverre ikke bistand i saker som oppsto før du meldte deg inn eller saker som er påbegynt av andre rådgivere før Norsk Fysioterapeutforbund kobles inn.
Les mer under
Retningslinjer for juridisk bistand fra NFF
Forbundsstyret har vedtatt retningslinjer for juridisk bistand til medlemmene. Formålet med retningslinjene er å klargjøre hvilke rettigheter medlemmene får ved medlemskap i Norsk Fysioterapeutforbund.
Les retningslinjene for juridisk bistand
Økonomisk støtte gjennom Rettshjelpsfondet
I tillegg til juridisk bistand kan forbundets medlemmer søke økonomisk støtte av Rettshjelpsfondet, det vil si økonomisk støtte til bruk av eksterne advokater. Les mer om ordningens formål, vilkår for støtte med mer i vedtektene for forbundets rettshjelpfond.
Les vedtektene for NFFs rettshjelpsfond
********************
INFORMASJON OM JURIDISK BISTAND I NFF
Norsk Fysioterapeutforbund yter juridisk bistand til våre medlemmer i samsvar med forbundets retningslinjer for juridisk bistand.
Ved å sende inn en forespørsel om bistand til oss, aksepterer du at forespørselen vil bli håndtert i samsvar med forbundets retningslinjer for juridisk bistand.
Slik jobber vi med juridiske medlemshenvendelser
Juridiske spørsmål kan ha enkle svar – ja eller nei – mens andre ganger finnes det ikke et konkret svar.
Svaret på enkelte juridiske spørsmål kan være momenter som kan trekke i din favør og momenter som kan trekke i din disfavør, uten en klar konklusjon.
Selv om en av partene mener at de har rett, og har rett, hjelper ikke det alltid når den andre parten er uenig. Hvis partene ikke blir enige, oppstår en tvist.
Juss handler ikke alltid om hvem som har rett eller får rett. Vel så ofte handler det om å finne en løsning som gir best mulig utfall også i et langsiktig perspektiv.
I for eksempel en arbeidstaker- /arbeidsgiver relasjon, er et viktig moment at partene vanligvis skal jobbe sammen også etter at den juridiske uenigheten er løst. Da er det viktig å tenke helhetlig og langsiktig. Derfor fokuserer vi ofte på hvordan du bør gå frem i en sak, i stedet for bare å se på om du har rett eller ikke. Vi forklarer deg momentene som må vurderes, hvilket handlingsrom du har og eventuelle risiko. På den måten får du et praktisk verktøy som du kan bruke når du skal finne den beste løsningen for deg.
Selvhjelp, tillitsvalgte/kontaktpersoner som første instans
Vi har som mål at juridiske spørsmål og prosesser forsøksvis skal søkes løst gjennom selvhjelp eller gjennom tillitsvalgte/kontaktpersoner. Vi har derfor utviklet, en rekke relevante artikler og svar på typiske spørsmål vi mottar.
Disse artiklene oppdateres og utvikles kontinuerlig.
Vi har også kurs for våre tillitsvalgte og kontaktpersoner slik at de blir bedre til å svare på spørsmål, og vi rådgir løpende våre tillitsvalgte og kontaktpersoner i konkrete saker.
Juridiske spørsmål som ikke løses gjennom selvhjelp eller tillitsvalgte og kontaktpersoner, kan sendes til Norsk Fysioterapeutforbund. Vi vurderer konkret i den enkelte sak hvorvidt og hvordan forbundet kan og skal bistå.
Bistand i korrespondansen med arbeidsgiver/motpart
Som hovedregel skal medlemmet/tillitsvalgte/kontaktperson være den som har kontakt med arbeidsgiver/motpart.
I de tilfeller hvor forbundet mener saken av er særlig betydning for det enkelte medlemmet, har stor prinsipiell betydning og/eller det er avgjørende for sakens fremdrift at forbundet bistår, kan forbundet bistå ovenfor arbeidsgiver/motpart. I de tilfellene hvor våre jurister/advokater/advokatfullmektig bistår utad, inngås det en oppdragsbekreftelse.
Juridiske spørsmål skal løses ut fra aktuelt regelverk, en praktisk tilnærming og hva som er formålstjenlig
Våre ansatte har kompetanse innenfor ulike områder, og vi fordeler henvendelser ut fra kompetanse og kapasitet.
Juridiske spørsmål forsøkes løst ved en praktisk tilnærming, og ut fra hva som er det beste for medlemmet. Noen ganger er det klart at et medlem har rett eller ikke. Men ofte er det bedre å komme til enighet med arbeidsgiver/motparten enn å “ha rett”. Vi prøver derfor alltid å rådgi på hvordan partene kan komme frem til en løsning som er det beste for medlemmet.
Hvis det ikke oppnås i enighet mellom medlemmet og arbeidsgiver/motpart, kan juridisk team gjøre en innledende vurdering av om det er formålstjenlig å gjøre en juridisk vurdering av saken. Juridisk team vil prioritere saker som er av vesentlig betydning for medlemmet å få avklart og saker som får innvirkning på flere medlemmer.
Oppdragsbekreftelse ved advokatoppdrag
Når Norsk Fysioterapeutforbund har besluttet å påta seg et advokatoppdrag vil det utstedes en oppdragsbekreftelse, så fremt ikke utarbeidelse av oppdragsbekreftelse vil være uforholdsmessig i forhold til oppdragets art. Fremstår NFF utad, for eksempel ovenfor arbeidsgiver eller en motpart, skal det alltid opprettes oppdragsbekreftelse. Det betyr også at du som medlem ikke kan henvise til at du har snakket med advokat i Norsk Fysioterapeutforbund før du har avklart dette med den aktuelle advokaten.
Bistand i saker med interessekonflikt
I saker hvor det kan være medlemmer på begge sider av en sak, kan Norsk Fysioterapeutforbund gi generell informasjon.
Det å gi informasjon innebærer blant annet at vi kan gi informasjon om hvilke regler som gjelder, hvilke momenter som kan/bør hensyntas i den konkrete saken og prosessen i slike saker.
Vi kan dessverre ikke rådgi deg konkret på hvordan du bør innrette deg i den konkrete saken og hvilke momenter det er viktig å legge vekt på for din del. Dette fordi vi da gir ett medlem en fordel på bekostning av et annet medlem.
Alle medlemmer i Norsk Fysioterapeutforbund kan be om bistand fra oss og vi tilstreber alltid å gi alle medlemmer som er involvert i en sak samme informasjon dersom de tar kontakt med oss.
I typiske saker hvor det kan være flere medlemmer involvert, har vi utarbeidet veiledere og svar på typiske spørsmål etc som kan hjelpe medlemmene i den aktuelle saken. Norsk Fysioterapeutforbund har også utarbeidet standardavtaler med kommentarer.
Mekling
I enkelte saker hvor det kan foreligge interessekonflikt, som for eksempel ved overdragelse av virksomhet, tilbyr vi mekling mellom partene, hvis partene er enige om å mekle.
Advokaten vil da ikke representere den ene parts interesser, men søke å finne en minnelig løsning i saken som en nøytral tredjepart.
Bistand ved tilsynssaker
Tilsynssaker er en av de mest krevende sakene for våre medlemmer. Vi bistår i slike saker ved å gjøre en innledende vurdering av hvorvidt vi mener det er vesentlige feil eller mangler i vedtaket som er fattet. Dersom det er feil eller mangler, bistår vi med å gi innspill til en klage hvor feilen/mangelen kan påpekes ovenfor tilsynsmyndighetene. Selve klagen sendes fra medlemmet.
Vår erfaring er at slike vedtak ofte er både grundige og basert på et riktig faktum. I slike tilfeller kan vi være din sparringspartner i en eventuell klage.
Ønsker du bistand med å få utarbeidet en klage og en advokat som fører din sak ovenfor tilsynsmyndighetene, må du kontakte ekstern advokat. Vær oppmerksom på at Norsk Fysioterapeutforbund ikke dekker utgifter til ekstern advokat med mindre vilkårene for støtte fra Forbundets s rettshjelpsfond er oppfylt
Bistand så langt vi vurderer det hensiktsmessig
Hvor langt Norsk Fysioterapeutforbund vil bistå medlemmet i en sak, vil avhenge av en konkret vurdering. Vi yter bistand i en sak så langt vi anser det hensiktsmessig.
Vi kan selvsagt ikke love på forhånd at vi bistår helt til saken er løst, og vi kan aldri garantere for et gitt utfall.
Noen saker vil bli avslått etter den innledende vurderingen mens andre vil følges helt til den er avgjort, for eksempel i domstolene. I andre saker gis det bistand frem til et visst punkt. Eksempelvis vil det i kunne gis bistand til medlemmet i en arbeidstvist frem til forhandlingsmøte med arbeidsgiver er avsluttet, men ikke i en rettslig prosess. I slike saker forsøker vi alltid å kommunisere tydelig hvor langt vi kan bistå, slik at det ikke oppstår ubegrunnede forventninger til omfanget av bistanden.