Forslag til forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Norsk Fysioterapeutforbund leverte 8. desember 2017 sitt høringssvar til Helse- og omsorgsdepartementet vedrørende forslag til forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Referanse: |
17/3238 |
Høring: |
Høring - Forslag til forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten |
Levert: |
08.12.2017 11:14 |
Svartype: |
Med merknader |
Kontakt avsender: |
Norsk Fysioterapeutforbund |
Kontaktperson: |
Sissel Hovland |
Kontakt-e-post: |
|
Tittel: |
Høring forslag til forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten |
Uttalelse: | |
Høring - Forslag til forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten Norsk Fysioterapeutforbund (NFF) viser til brev og høringsnotat av 8. september 2017 der Helse-og omsorgsdepartementet ber høringsinstansene særskilt om å komme med innspill på om det eventuelt bør presiseres i forskriften om en plikt for helsestasjon- og skolehelsetjenesten til å knytte til seg spesifikk kompetanse, som for eksempel lege, fysioterapeut, jordmor og helsesøster. Generell kommentar Kompetansekrav En presisering av hvilken kompetanse helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal ha, sikrer et fullverdig og mer geografisk likt tilbud. Slik situasjonen har vært frem til nå, har det vist seg at tjenesten i mange kommuner ikke tilfredsstiller kravene til tverrfaglighet. Kartlegging av årsverk i helsestasjons og skolehelsetjenesten publisert høsten 2016 (IS- 2543) viser at den anbefalte normeringen for fysioterapeuter i ungdomsskolen er på 0,7 årsverk pr. 1000 elever, mens den faktiske dekningsgraden er på 0,09.årsverk. For barneskolen er anbefalt normering for fysioterapeuter 0,7 årsverk mens dekningsgraden er 0,11 årsverk. Kun ett fåtall fylker har fysioterapeut knyttet til skolehelsetjenesten i videregående skole. Dette viser at det er et klart behov for at kompetansekrav forskriftsfestes. Ledelse av virksomheten Om helsepersonellets taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt Habilitering og rehabilitering
I høringsnotatet sier departementet: «Forslaget anses ikke å utvide forskriftens virkeområde. Det vil i praksis være glidende overganger mellom habilitering og rehabilitering. Om en skade er medfødt eller har oppstått senere har liten betydning for helsestasjonens oppfølging av barn og ungdom med spesielle behov. Det vises til forskrift 16. desember 2011 nr. 1256 om habilitering og rehabilitering.” NFF er ikke enig i dette, og mener at forslaget utvider forskriftens virkeområde, jf. §2 der det slås fast at tjenesten gjelder helse- og omsorgstjenestens forebyggende arbeid. Vi mener at formulering i gjeldende forskrift bør beholdes: samarbeid om habilitering av barn og ungdom med spesielle behov, herunder kronisk syke og funksjonshemmede, samt samarbeid om utarbeiding av individuell plan. Ordet eventuelt bør fjernes. Miljøarbeid Folkehelsearbeid |