Regioner

Tillitsvalgte

Kontaktpersoner

Spesialist i onkologisk fysioterapi

En spesialist i onkologisk fysioterapi har inngående kunnskap om ulike former for kreft og kreftbehandling i ulike sykdomsfaser, som grunnlag for å undersøke, vurdere og gjennomføre sekundærforebyggende, rehabiliterende og palliative tiltak på individ- og gruppenivå.

Følgende fem krav må være oppnådd for å kunne bli spesialist i NFF:

1. Norsk autorisasjon som fysioterapeut
  2. Kompetansemål-dette skal du kunne for å bli spesialist
  3. Fysioterapifaglig/helsefaglig mastergrad (120stp)
  4. Praksis - generell og veiledet
  5. Nettveiledningskurs for spesialister

Alle kravene skal dokumenteres når du søker. For å dokumentere oppnådd kompetansemål kreves det imidlertid at du som søker synliggjør / argumenterer for at du har den kompetansen som er beskrevet under den aktuelle spesialitet. Hvert kompetansemål skal beskrives, og du skal vise til klinisk kompetanse innenfor spesialistområdet. Kopi av kontrakten mellom spesialistkandidat og veileder samt veiledningsplanen skal sendes: spesialist@fysio.no ved oppstart av veiledet praksis.

Hva skal du kunne som spesialist - kompetansemål:

• Har kunnskap om psykososiale og åndelig/eksistensielle problemstillinger knyttet til det å rammes av kreftsykdom, og kompetanse i å møte pasienter og pårørende på en støttende måte og håndtere etiske utfordringer relatert til arbeidet med alvorlig syke
  • Har dybdekompetanse i å undersøke pasienter med ulike former for kreft og i ulike stadier av sykdomsforløpet, kartlegge deres problemer og ressurser og , i samarbeid med pasienten, utforme mål som kan bidra til å fremme livskvalitet, funksjonsnivå og deltakelse
  • Har inngående kunnskap om aktuelle og adekvate fysioterapitiltak som tilpasset fysisk aktivitet, fysikalsk lymfødembehandling, avspenning/kroppsbevissthet, lungefysioterapi og smertebehandling og dybdekompetanse i å anvende slike for å forebygge og lindre følgetilstander av kreft og kreftbehandling både i kurativ og palliativ fase
  • Kan vurdere, tilpasse og formidle aktuelle hjelpemidler som bidrar til å forebygge og lindre følgetilstander av kreftsykdom og kreftbehandling
  • Kan vurdere relevans og gyldighet av aktuelle undersøkelsesprosedyrer og tester og nyttiggjøre seg disse til å dokumentere målbare parametre i behandling
  • Har kompetanse i å kommunisere med – og veilede pasienter og pårørende i deres mestringsprosess og i å utføre tiltak som fremmer optimal funksjon og livskvalitet

Samarbeid og veiledning:

• Kan veilede samarbeidspartnere og formidle kunnskap om betydningen av et godt fysioterapitilbud til pasienter med kreftsykdom, og kan informere helsepersonell og pårørende om de spesielle utfordringene ved kreftsykdom og aktuelle tiltak som kan lindre plager og fremme mestring for pasienten

Fagutvikling:

• Kan innhente ny forskningskunnskap innen det onkologiske fagfeltet og systematisere egne – og pasientenes erfaringer som grunnlag for å utvikle egen fagutøvelse
  • Har kunnskap om gjeldende faglige retningslinjer innen det onkologiske fagfeltet, og kan anvende disse i arbeidet med mennesker med kreftsykdom på individ – og samfunnsnivå.
  • Kan formulere faglige problemstillinger og bidra til evaluering og nytenkning innenfor det onkologiske fagfeltet

Krav til praksis

Det kreves 3-4 år praksis innenfor spesialistområdet, hvorav 1-2 år skal være veiledet (avhengig av type mastergrad). For utdypet beskrivelse av veiledet praksis, se veiledningsheftet: ”Veiledet spesialistpraksis i ny spesialistordning”. Utover de generelle retningslinjene gjelder følgende for spesialist i onkologisk fysioterapi:

Praksissted og hospitering:

Godkjent spesialistpraksis kan gjennomføres i:

• Primærhelsetjenesten, f.eks i privat praksis
  • Spesialisthelsetjenesten, (både 2. og 3. linje), f.eks kreftavdeling på sykehus

I spesialistpraksisen etter mastergrad skal det også inngå hospitering på annet tjenestenivå/annen institusjon enn der man har sin ordinære spesialistpraksis, dersom denne er gjennomført på ett og samme arbeidssted.

• Alt II a: minimum 2 uker
  • Alt II b: minimum 4 uker

Tellende spesialistpraksis må inkludere erfaring med:

Pasienter med ulike kreftdiagnoser, som :

• Brystkreft
  • Lungekreft
  • Kreft i CNS
  • Øre-/nese-/halskreft
  • Kreft i mannlige og kvinnelige genitalia
  • Kreft i mage/tarm
  • Kreft i urinveier
  • Lymfomer/myelomatose/leukemi
  • Sarkomer og malignt melanom

Pasienter i ulike faser:

• Sekundærforebyggende og rehabiliterende fase
  • Palliativ fase

Anvendelse av ulike tiltak i behandling av kreftsykdom:

• Smertelindrende tiltak
  • Lungefysioterapi
  • Fysisk aktivitet, individuelt og/eller i grupper
  • Lymfødembehandling
  • Hjelpemiddeltilpassing
  • Tverrfaglig samarbeid rundt pasienten

Veiledning:

Veiledningen kan gjennomføres både individuelt og i gruppe, der kravet er at min 2/3 skal være individuell veiledning. For alt II a betyr det minimum 20 timer (av 30 t) individuell veiledning, for alternativ II b minimum 40 timer (av 60 t) individuell veiledning.

Kurs:

Det anbefales at man deltar på kurs som er aktuelle for behandling av pasienter med kreft. Spesielt anbefales NFFs kursrekke i onkologi for fysioterapeuter, og kurs i lymfødembehandling. Disse vil være viktige for å nå noen av kompetansemålene på spesialistområdet.

I tillegg er det et krav om å gjennomføre et 24 timers nettbasert veiledningskurs.

Regioner

Fag- og interessegrupper

Tillitsvalgte

Kontaktpersoner

Fakta

Praksisløp er avhengig av hvilken master som legges til grunn for spesialistutdanning.

Kravene satt i tabeller:

Alternativ A

Formell utdanning

FYSIOTERAPIFAGLIG MASTER MED PRAKSISSTUDIER

– Min 15 stp klinikk med fordypning onkologisk fysioterapi

Praksis

1.            3 årsverk* i spesialiteten, hvorav et år er veiledet

2.            Praksis skal inneholde:

30 timer veiledning fordelt over 1 år

2 uker hospitering på et annet tjenestenivå

24 timer veilednings kurs

* Et årsverk er lik en stilling i 100%