Manuellterapi

Manuellterapi er en offentlig videreutdanning som består av et toårig klinisk masterprogram ved Seksjon for fysioterapivitenskap ved Universitetet i Bergen.Tilsvarende utdanning tilbys også ved universiteter i utlandet.

Fysioterapeuter med denne videreutdanningen kalles manuellterapeuter, og har spesialistkompetanse innen undersøkelse, behandling og forebygging av problemer i nerve-, muskel- og skjelettsystemet.

Manuellterapeuter er primærkontakter
Det betyr at de kan undersøke og behandle pasienter uten henvisning fra lege. For å kunne kalle seg manuellterapeut må fysioterapeuten også ha bestått kurseksamen i radiologi og differensialdiagnostikk og laboratorieanalyser. Alle manuellterapeuter har dessuten særskilt trygdefaglig opplæring. Manuellterapeutene kan også:

• henvise pasienter videre til spesialisthelsetjenesten og til fysioterapi.
  • henvise pasienter til radiologiske undersøkelser.
  • sykemelde pasienter med muskelskjelettplager/- sykdommer i inntil 12 uker.
  • ved langvarig sykemelding delta i lovpålagt «dialogmøte» sammen med arbeidsgiver, arbeidstaker og bedriftshelsetjenesten. Hensikten med dialogmøtet er å komme fram til tiltak som tilrettelegger for at den sykemeldte kan være på jobb når det er medisinsk forsvarlig.

Manuellterapeuter arbeider som selvstendig næringsdrivende, på sykehus, på rehabiliteringssentre, ved trygdemedisinske poliklinikker, i kommunehelsetjenesten og innen forskning og fagutvikling. Manuellterapeuter er også sentrale helseaktører i støtteapparatet til så vel lokale idrettslag som nasjonale landslag.

Hva gjør en manuellterapeut?
Manuellterapeuter er spesialister på skade og sykdom i muskel- og skjelettsystemet. De undersøker og vurderer bevegelsesapparatets (for eksempel forskjellige ledds) nevromuskulære og biomekaniske funksjon med tanke på bevegelighet, funksjon og smerte. Ved behov henviser manuellterapeuter pasientene videre til bildeutredning (røntgen, MRI, CT m.m.) eller til annen spesialist. Etter undersøkelsen vil manuellterapeuten kunne gi informasjon om diagnose, årsak til smerter og funksjonssvikt og prognose. Manuellterapeuter benytter vitenskapelig dokumenterte behandlingsmetoder for å lindre smerter, gjenopprette normal funksjon eller forsinke en progredierende funksjonssvikt. Eksempler på slike metoder er leddmobilisering og manipulasjon, manuell bløtvevsbehandling, massasje, muskeltøyninger og nervemobilisering. I tillegg vil manuellterapeuten kunne veilede og styre rehabiliteringen etter skader og undervise i mestringsstrategier/kognitiv terapi ved kroniske smerter og sykdom. Manuellterapeuten foretar sin vurdering med en grunnleggende forståelse for at feilfunksjoner i muskelskjelettsystemet også kan skyldes psykologiske og
sosiale forhold. Gjennom behandlingsperioden vil du som pasient få informasjon om og hjelp til å trene opp og forbedre en redusert funksjonsevne i tillegg til å forebygge tilbakefall. Du vil også få veiledning om hvordan du skal forholde
deg til dine plager.

Effekten av manuellterapi
Behandlingsmetodene som manuellterapeuter bruker er veldokumenterte, og har god effekt mot en rekke lidelser og plager i muskel- og skjelettsystemet. Manuellterapeuter tar også stadig i bruk nye metoder som gjennom forskning viser seg å være effektive. Forskningsrapporter viser at det er svært liten risiko for komplikasjoner knyttet til manipulasjon av nakke og rygg.

Hvem er det manuellterapeutene behandler?
Manuellterapeuter behandler pasienter med plager og nedsatt funksjon i nerve-, muskel- og skjelettsystemet. Eksempler er:
- nedsatt funksjon og smerter i og fra hode, kjeve, nakke og rygg.
- nedsatt funksjon og smerter i og fra bekkenet.
- nedsatt funksjon og smerter i og fra ledd, sener, muskler og nerver i armer og bein etter slitasje eller skade.
Manuellterapeuter behandler også pasienter som trenger rehabilitering etter skader (for eksempel idrettsskader) og operasjoner.

Hvordan får du refusjon?
Etter dagens lovverk er det kun behandling hos manuellterapeuter med driftsavtale som gir pasientene rett til trygderefusjon. Som pasient vil du få dekket behandlingskostnadene fra staten helt eller delvis, avhengig av hva du får behandling for. Du har rett til refusjon fra trygdekontoret både når legen din henviser deg til manuellterapi og når du selv oppsøker en manuellterapeut med driftsavtale uten først å gå til lege.

Spesialist i manuellterapi MNFF
Norsk Fysioterapeutforbund (NFF) er ansvarlig for godkjenning av spesialister i manuellterapi. Omfattende praksis og videreutdanning ligger til grunn for spesialistgodkjenningen. Videreutdanningen i manuellterapi dyktiggjør fysioterapeuter i analyse og vurdering av bevegelsesapparatets nevromuskulære og biomekaniske funksjon. Utdanningen gir en fordypning i undersøkelse og behandling av lidelser i nerve-, muskel- og skjelettsystemet.

Hvor finner du manuellterapeuten?
Det finnes manuellterapeuter i alle landets fylker, i kommunehelsetjenesten, på sykehus og rehabiliteringssentre, på rygg- og smerteklinikker, i private klinikker og i støtteapparatet til idrettslandslag. Du finner manuellterapeuter og spesialister i manuellterapi ved hjelp av «Finn fysioterapeut»-søkefunksjonen i skråmenyen øverst på siden.